Medical Card Cuepacs Care Naik Harga Tak?

” Medical Card Cuepacscare ni harga fixed atau akan naik harga? “

Okay soalan ni antara soalan paling kerap ditanyakan oleh para pelanggan dan mereka yang berminat nak ambil plan Cuepacs Care.

Untuk pengetahuan anda, Mana-mana medical card takaful mahupun insurans pasti akan berlaku kenaikan harga. Jadi jangan cepat terpesona jikalau sesetengah ejen beritahu yang medical card mereka tidak naik harga, hal ini kerana medicalcard takaful/insurans bergantung kepada faktor luaran bagi menentukan samaada mereka boleh kekalkan harga atau perlu naikkan harga

Baik, bagii isu kenaikan harga medical card, Samaada kenaikan disebabkan usia(age band) atau disebabkan kadar claim. Jom kita huraikan satu demi satu.

1) Kenaikan disebabkan faktor Age band (usia).

Kenaikan ini adalah bila kita masuki usia tertentu, lebih berusia maka risiko kita juga meningkat , oleh itu contribution caruman kita juga perlu ditingkatkan.

Dalam plan cuepacscare, plan medicalcard cuepacscare takaful yang biasa itu jikalau plan family RM106 sebulan akan naik kepada RM174 sebulan sekeluarga bila peserta memasuki usia 56 tahun.

Namun..
Bagi cuepacscare PLUS A dan PLUS B yang masing-masing berharga RM 150 & RM 234 sebulan sekeluarga pula, TIADA KENAIKAN HARGA oleh age band. Menarik kan?

Bagi plan individu pula, cuepacscare biasa RM 40 , bila masuki usia 56, peserta dikenakan bayaran caruman RM69 sebulan

Dan sekali lagi bagi cuepacscare plus A dan cuepacscare plus B individu plan, harga maintain RM53 dan RM117 meskipun masuki usia 56 tahun.

1) Kenaikan disebabkan faktor kadar claim.

Setiap syarikat takaful pada setiap tahun akan menyemak kadar claim dan kadar caruman client. Adakah reasonable lagi untuk diteruskan dengan caruman harga yang sama atau perlu dilakukan repricing (kenaikan harga)

Antara faktor yang akan mempengaruhi termasuklah
1. Kos rawatan itu sendiri yang meningkat
2. Kenaikan inflasi perubatan
3. Penemuan dan pembelian teknologi baharu yang memudahkan @ percepatkan proses kesembuhan/rawatan.
4. Specialist /kepakaran dalam perubatan
5. Ubat-ubatan luar
6.  Kadar tukaran matawang

Okay mari kita berbalik kepada sejarah Medical Card Cuepacscare,
Cuepacscare telah 24 tahun dalam pasaran dan telah dibuat 2 kali kenaikan harga
Masa mula-mula dikenalkan rm45 sekeluarga pada tahun 1999, naik harga kepada rm85 dan seterusnya tahun 2020 oktober dinaikkan harga jadi rm106 sebulan

Namun..

walaupun naik harga plan kita masih termurah dan terpaling ramai dilindungi sebab cover seiri keluarga dengan pakej hanya rm106 sebulan

kita bersubsidi dan ONE COVER FOR ALL ahli keluarga

Manakala bagi plan takaful cuepacscare plus pula, belum ada sebarang kenaikan disebabkan plan ini baru sahaja dikeluarkan pada MAC 2023

Saya Asyraf Rangga ,
konsultan kewangan anda

TELEGRAM CHANNEL ASYRAF
TELEGRAM CHANNEL CUEPACSCARE(group support)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *