5 masaalah besar dalam takaful

masaalah besar dalam Takaful :
.
1) Ramai orang yang tiada plan takaful yang mencukupi.

Tahukah anda dianggarkan 90% rakyat Malaysia adalah berada di bawah paras perlindungan yang mencukupi.
Hal ini membimbangkan kalau anda sebahagian dari 90% ini.
.
Mereka tak didedahkan dengan ilmu perancangan takaful melalui income replacement dan hanya ambil takaful sekadar ada bukan ikut keperluan sebenar mereka.
.
.
2) Medical card overlimit.

Plan takaful perubatan juga menjadi isu besar bila plan perubatan yang dipunyai tidak mampu melangsaikan keseluruhan bill perubatan.
.
Tahukah anda, mengikut unjuran, setiap tahun inflasi harga rawatan kesihatan meningkat 12-14% setiap tahun tanpa gagal. Maksudnya kalau harini rawatan bagi appendiks adalah RM10,000. maka 10 tahun akan datang bagi rawatan yang sama akan jadi RM40,224.
.
Bagaimana nak handle situasi ini? Booster limit medical card dan Unlimited coverage medical card amat diperlukan.
.
3) Keliru tentang HIBAH harta dan HIBAH TAKAFUL
.
Hibah adalah konsep dalam perancangan harta muslim sebagai salah satu instrumen yang penting dalam bab perancangan pusaka.
.
Malangnya, terdapat segilintir pihak yang missleading memberi kefahaman bahawa dengan Hibah takaful maka seseorang itu dah kira selesai membuat perancangan pusaka.
.
Benar, Hibah takaful membantu perancangan pusaka, tetapi tak sepenuhnya. Kerana client perlu didedahkan pula tentang apa itu perancangan WASIAT dan HIBAH HARTA. Yang melengkapkan perancnagn pusaka adalah wasiat dan bukannya hanya hibah takaful semata-mata.
.
4) Kene “reject” syarikat takaful sebab dah sakit .
.
Ada ramai penghidap diabetis mellitus(kencing manis) dan penyakit lain yang kene “reject” dari ambil sebarang polisi takaful.
.
Sesetengah mereka sedar yang takaful ni boleh bantu ringankan beban keluarga mereka, selesaikan hutang , badal haji dan buat saham akhirat melaluinya. Tapi bila apply, telah kene “reject”
.
Sebenarnya ada plan untuk mereka ini serta pasti lulus. Sayang sungguh kalau mereka tak dengar lagi tentang plan yang hebat ni sebab tiada pemeriksaan kesihatan dan yang berusia 80 tahun pun dibenarkan ambil.
.
5) Ambil insurans konvensional dan bukan takaful
.
Sayang 1000 kali sayang. 15% adalah angka mereka yang ambil takaful di Malaysia.
.
Yang lain ambil insurans konvensional atau tiada polisi. Dengan kadar tembusan market yang rendah ini beserta sikap “tak apa” ambil insurans konvensional yang jelas fatwa kebangsaan haramkan pada tahun 1979 lagi.
.
Bagi memperoleh keberkatan eloklah berhijrah kepada polisi takaful sesegera mungkin demi kesejahteraan disini dan disana.
.
Fatwa haramkan insurans konvensional kerana
unsur gharar,riba dan judi.
.
5 isu besar yang saya highlightkan diatas ini, adalah isu yang saya akan tekankan pada sesi consultation bersama saya.
.
Sayang kalau kita terlepas dari mengetahui dan mendalami isu-isu ini malah bertangguh dalam perancngan kewangan. Justeru saya nak bantu ramai orang mendalami 5 perkara utama diatas sebab kita perhatikan hal takaful bukan hal main-main.
.
ia melibatkan masa depan yamg disusun dari masa sekarang. Pengalaman kita, akibat sambil lewa dalam rancang kewangan, harini ramai muflis dan hidup tak tenang.
.
Justeru, Kepakaran yang saya ada dalam membantu anda ini saya kongsikan secara percuma. Susun satu persatu priority dan cadangan penyelesaian mapan yang boleh ubah masa depan anda.
.
Boleh direct wasap untuk sesi appoinment :
http://www.wassap.my/0132002460
.
Bonus bagi yang 10 terawal, saya akan share

1) 7 konsep kewangan islam
2) E-book percuma
3) 3 kiraan faraid percuma
.
#IncomeReplacment
#PusakaKomprehensif
#UnlimitedMedicalCard
#ZurichTakaful
#SureCover
#HibahHartanah
#HibahTakaful
.
www.asyrafuddin.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *